السبت، 23 فبراير 2008

الحق فكر و اكسب جايزة

كنت أتحدث أمس مع صديقة لي جامعيه و تعمل في الحكومة و كذلك زوجهاعن ظروف المعيشة و كيف ان مرتباتهم معا لا تكفي ثم نزلت اليوم اشتري بعض الأشياء و انا عادة لا انزل للسوق كثيرا "ربنا يخلي أحمد"و رأيت الأسعار الفظيعة و انا كنت اسمعها و اعاني منها و لكن يبدو ان للرؤية تأثير مختلف المهم خطر علي بالي سؤال علي من تجوز الزكاة طبعا جميعا نعرف مصارف الزكاة و لكني اسأل من هو الفقير الذي تجوز عليه الزكاة مارايك في اسرة مكونه من 4 افراد دخلها الشهري 500 جنيه هل يكفيها هذا المبلغ لأقل ضروريات حياتها ام تعتبر فقيرة يجوز عليها الزكاة طبعا الشباب اللي زي الفل اللي مش طايل شغلانة حيقول لي بس اطول نصفهم تيجي نحسبها :
متوسط 10 رغفة في اليوم و نصف جبنه بيضاء " ارخص الأنواع" في الأسبوع و بلاش حلاوة و مرتين لحمة فقط في الأسبوع" مجمده طبعا" و البيض حسب الظروف و الخضار ارخص نوع في السوق و ارز و مكرونة و فول و فلافل و لبن مغشوش و فاتورة مياه و كهرباء و غاز و بلاش التليفون يقطعوا السلك احسن اما باقي أصناف الطعام من فراخ و اسماك و انواع جبن مختلفة و كل الحاجات اللي علي رفوف السوبر ماركت فسنحاول ناخد فتوي بتحريمها عشان الأولاد ما يشبطوش فيها نقول لهم حرام زي الخمور و ننهي الموقف طبعا استحالة حد يمرض وتضطر الأسرة تجامل احد معارفها باختصار احذف بند الطوارئ بس لا تنسي بند مصاريف المدارس اللي خلوها ترمين عشان الناس تشتري كراسات و كتب خارجية مرتين أما الدروس الخصوصية فصعب ناخد فتوي بتحريمها و إلا المدرسين حيشحتوا انا كان ممكن اكتب لكم الارقام لكن قررت اسليكم و اسيبكم انتم تضعوا الارقام كانها لعبة سودوكو
عارفين حسيت بايه بعد ما كتبت الكلام ده انه كلام مش جديد عليكم و علي .اقولكم بقي علي الجديد انا لسه ما فقدتش الامل مش اتفقنا نكون ايجابين و مش معني اني فشلت اجد حل للمعادلة دي اني ايأس ابدا انا بس قررت اطرحها للنقاش و يمكن اصدقائي الذين سيقرأون هذا المقال بما لهم من عقليات حسابية لا املك مثلها يحلوا هذه المعضلة يلا يا حلوين يا ايجابين عايزة تعليقات تشمل حلول حقيقية و اطلقوا لخيالكم العنان للابتكار المهم تقدر الاسرةالمصرية تعيش بالمبلغ ده اما لو فيه اسر عدده اكبر او دخلها اقل من المثال اللي وضعته فلا اجدالحقيقة تعليق اقوله انا بطلت كتابة و فضلت افكر في تعليق باسم انهي بيه الموضوع لا اجد
لو لم تصلني حلول سأعتبر هذا اعتراف بالفشل من اصدقائي المدونين الايجابين
و انتم طبعا ابعد ما يكون عن الفشل يلا يا حلوين بدأ السباق صاحب افضل الحلول و اكثرها واقعية له جايزة و دي مفاجأة

هناك تعليقان (2):

عاشــــــ النقاب ـقــــة"نونو" يقول...

لا فيه حل امال ايه هنسيبها كدة تخرب ونقعد على تلها بس هعمل الحل دة في تدوينة لوحدها انتظريها قريبا
والله انتي مدونت جميلة ودمها خفيف ومتنوعة انشريها يا اختي
واستاذنك اضع رابط لها عندي
جزيتي الجنة باذن الله

أم أحمد المصرية يقول...

عدت للموضوع ده اليوم بعد اكتر من سنه بسبب سؤال من برنامجي المفضل انت تسأل و الكمبيوتر يجيب
لأعلن فشل اصدقائي المدونين في ايجاد حل لهذه الفزورة
و الدليل عدم وجود تعليقات سوي واحد فقط
مع اني اعتقد ان معدل الزوار و التعليقا ت عندي يزيد عن ذلك بكثير حتي بصوا علي العداد

اذن نتيجة المسابقة فشل ذريع و حجب الجايزة للاسف :(